De mobile app website (2/2)


In het vorige deel van deze tweedelige blog heb ik het gehad over het belang van een website voor het promoten van je mobile app en de wijze waarop deze website goed kan worden ingericht. Eén van de grote voordelen van een website is dat deze voor Google geoptimaliseerd kan worden en dat je onbeperkte ruimte hebt om content te plaatsen. Je hebt nu een mooie, goed ingerichte website, maar nog geen bezoekers. Hoe zorg je ervoor dat je bezoekers krijgt?



Teavana

Een tijdje geleden las ik een interessant artikel over de mobile app marketing van het bedrijf Teavana. Teavana heeft een leuke mobile app laten ontwikkelen, een thee timer waarmee je iPhone aangeeft hoelang je thee moet trekken voor de perfecte smaak en je kunt met je vrienden via Twitter en Facebook jouw favoriete theesmaak delen. Qua design en functionaliteit heeft Teavana duidelijk geïnvesteerd. Een schoolboekvoorbeeld van een leuke, goed uitgevoerde marketingtool.



Het schoolboekvoorbeeld houdt hier echter op. Als ik naar de website van Teavana ga moet ik heel goed zoeken om een pagina of link over de app te vinden. Helemaal onderaan de homepagina staat een kleine link (zie de afbeelding hiernaast). De link gaat direct naar iTunes en daar zie je de volgende omschrijving:


‘Make the perfect cup of tea with our Perfect Tea Touch app! It features everything you need to blend and steep your favorite teas including a musical tea timer.’


Onder deze beschrijving staan vijf screenshots en een aantal positieve recensies, die langer zijn dan bovenstaande omschrijving.


Op basis van deze app omschrijving, de screenshots en de reacties zou jouw potentiële klant overtuigd moeten zijn en de app meteen willen downloaden. Persoonlijk heb ik hier een andere mening over.



Mobile app marketing

Met dit voorbeeld raken we de kern van mobile app marketing. De ontwikkeling van een mobile app kost veel geld en dat geld moet wel terug komen in de kassalade. Wanneer je een app laat ontwikkelen om je merk te versterken is deze vaak gratis te verkrijgen in de Android Market en de App Store en komen er via deze distributiekanalen geen inkomsten binnen.



Het verdienmodel is in een dergelijk geval gebaseerd op naamsbekendheid en een sterker merk, waardoor meer mensen producten of diensten van jouw merk kopen. Om dit te bereiken is een maximale verspreiding van je mobile app ontzettend belangrijk, want meer downloads betekent meer naamsbekendheid.


Het is lastig om een marketingbudget te bepalen omdat er nog weinig bekend is over de ROI van een mobile app met als doel naamsbekendheid. Maar ook zonder geld te investeren kan er al veel worden bereikt.


Mijn top 5 tips voor optimalisatie van je mobile app website vind je hieronder:



1. Keyword onderzoek

We gaan ervoor zorgen dat je website gevonden wordt. Daarvoor is het allereerst belangrijk om te weten op welke zoekwoorden we de website kunnen inrichten. Maak een hele lijst met zoekwoorden die relevant zijn en over jouw mobile app gaan. Voer vervolgens deze lijst in in de Google Keyword Tool en alle zoekwoorden waar weinig op gezocht wordt streep je van je lijst af. Zo houdt je een mooie lijst over voor de optimalisatie van je website. Voor Teavana zou bijvoorbeeld ‘kruiden thee’, ‘soorten thee’ of ‘groene thee’ relevant kunnen zijn.


2. Landingspagina’s

Voor elk woord of elke woordgroep die we in onze lijst hebben staan gaan we een landingspagina inrichten. De gehele pagina wordt ingericht op dit woord. Gebruik het woord, of variaties van het woord in de venstertitel, kopteksten, paginabeschrijving, url en in de teksten.


3. Image description

Op je website plaats je waarschijnlijk veel afbeeldingen van je mobile app. Voorzie al deze afbeeldingen van een image description, met daarin wederom alle belangrijke zoekwoorden. Er wordt vaak gezocht op afbeeldingen en Google is zo vriendelijk om de zoeker ook naar de website door te sturen.


4. Testimonials

Gratis content! Laat mensen hun mening over jouw app plaatsen op je website. Het enige wat jij hoeft te doen is ze de mogelijkheid bieden en ervoor te zorgen dat de lijst met testimonials ‘schoon’ blijft. Een hele eenvoudige manier om gratis content te genereren.


5. Social media integreren

Het duurt niet lang meer voordat, ook in Nederland, social media geïntegreerd wordt in de zoekmachines. Hoe meer ‘likes’ je hebt op facebook, tweets en followers op twitter en +1’s op Google, des te hoger je in de zoekmachines komt. Begin nu al met het verzamelen van zoveel mogelijk likes, followers en +1’s en pluk er later de vruchten van.



Betaalde app marketing

Na het doorvoeren van bovenstaande tips zul je een groei van het aantal bezoekers zien. Je kunt nu een redelijke schatting maken van hoeveel bezoekers je nodig hebt voor één klik naar de applicatiewinkels en welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je website. Vervolgens vraag je jezelf af welk bedrag je over hebt voor één lead. Met deze rekensom bepaal je hoeveel je per klik op Google Adwords kunt bieden. Niet alleen het biedbedrag maar ook de kwaliteit van de website telt mee op Google Adwords, zorg er dus eerst voor dat je website in orde is.




Succes = investeren

Wie niet durft te investeren, zal ook nooit groot worden. Bovenstaande tips kosten je in eerste instantie niet bijzonder veel geld, maar wel tijd. Tijd die je terugverdient in geld. Niet elke landingspagina zal direct aanslaan, je zult moeten uitproberen. Dat maakt het werk heel erg leuk, zeker wanneer je op je analytics inlogt en een stijgende grafiek ziet, of als je naar je applicatiewinkelpagina gaat en bij elke keer verversen de mobile app weer een keer is gedownload. Zorgen dat je bezoekers krijgt is geen mysterie, ook geen kunst, maar hard werken, uitproberen en vooral positief blijven!



Vragen of opmerkingen?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen.