De conceptontwikkeling (1/2)


Je idee is geboren, je hebt al rond zitten kijken in de verschillende app stores en je hebt waarschijnlijk een aantal concurrenten gevonden. Dit onderzoek heeft je heel wat meer inzicht gegeven in de huidige markt en je hebt al ideeën hoe jouw mobiele applicatie beter gaat worden dan die van de concurrent. Je slaapt er nog een nachtje over en dan besluit je om daadwerkelijk je idee op papier te zetten.


Bij het uitwerken van je concept zijn er vele factoren waarmee je rekening dient te houden. In dit blogitem geef ik je een aantal handvatten bij de ontwikkeling van je concept voor een mobile app. De eerste en belangrijkste tip is dat wanneer je geen ervaring met mobiele applicaties hebt je beter een partner kan zoeken die je kan helpen met het ontwikkelen van je concept.



Het doel van de mobiele applicatie

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat het doel van je mobile app is. Hier heb je waarschijnlijk al over nagedacht voor je met je functionele ontwerp bezig bent. Wanneer je het doel dan toch daadwerkelijk op papier gaat zetten kom je erachter dat het nog niet duidelijk is voor jezelf. Ga eerst na wat je met de applicatie wilt bereiken, wil je bijvoorbeeld in zo kort mogelijke tijd veel verdienen of wil je een stabiel inkomen? Zet je de mobiele applicatie in voor promotionele doeleinden en heb je geen direct commercieel doel met de mobile app? Wil je een applicatie maken voor je personeel om het werken te vergemakkelijken?


Wanneer je het doel hebt vastgesteld kan je deze concreet gaan maken volgens de SMART-methode. Stel het doel specifiek vast, maak het meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Wanneer jouw doelstelling aan deze eisen voldoen is het gemakkelijker om de doelstelling te behalen. Weet je nog niet goed of de doelstelling realistisch is, vraag dit dan aan een expert. Een goed voorbeeld van een doelstelling is de volgende:


‘Ik wil dat mijn mobiele applicatie binnen 10 weken in de top 25 van populaire betaalde applicatie in de Blackberry App World komt en dat mijn mobiele applicatie ten minste 10 dagen in deze top 25 blijft.’



Bepalen van de doelgroep voor je mobiele applicatie

Je doel is nu vastgesteld, nu wordt het tijd om de mobiele applicatie uit te gaan denken. Daarvoor is het belangrijk dat de doelgroep geselecteerd wordt. Wanneer je weet wie de doelgroep is kan je ook gaan proberen om de wensen en behoeften van deze doelgroep te gaan achterhalen.


Je kunt een doelgroep selecteren aan de hand van kenmerken. Voorbeelden van deze kenmerken kunnen zijn:

Leeftijd

Geslacht

Woonplaats

Regio

Klasse

Opleidingsniveau

Beroep

Functie

Vrijetijdsbesteding

Aankoopgedrag

Verbruiksgedrag


Nu je gespecificeerd hebt wie de doelgroep is, is het tijd om te gaan ontdekken wat de wensen en behoeften van deze doelgroep zijn. Ga daarvoor eens in gesprek met mensen die binnen deze doelgroep vallen. Kom erachter hoe ze hun tijd besteden en van welke media ze gebruik maken, hierdoor krijg je veel handvatten voor het ontwikkelen van je concept.



Tweede deel

In het tweede deel van 'De conceptontwikkeling' gaan we kijken naar het besturingssysteem en het functionele ontwerp.



Vragen of opmerkingen?

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of opmerkingen? Dan kun je contact met ons opnemen.